
Legalbrief   |   your legal news hub Thursday 28 March 2024

#GuptaLeaks scandal batters SA

In the wake of the Arab Spring protests, a considerable amount of attention was focused on the role of social media
and digital technologies in allowing citizens to circumvent state-operated media channels. Legalbrief reports that
the influence of social media on political activism during the uprising remains unclear because the wave of both
violent and non-violent demonstrations, protests, riots, coups and civil wars in North Africa and the Middle East took
place in states with both high and low levels of Internet usage. As the biggest political scandal in SA history
continues to bubble over, it is already clear that thousands of leaked e-mails, frenzied online marketing campaigns
and an army of Twitter bots have implicated senior government leaders, business leaders and, most recently,
German software giant SAP.

For months, Bell Pottinger, a London-based PR company with a reputation for patching up the images of
controversial clients, had denied claims that it was behind the #WhiteMonopolyCapital campaign and said it was
the victim of a political smear campaign. But on Thursday, one day after a British PR industry group announced that
it was looking into the allegations, the company acknowledged that some of the allegations against it were true and
that its campaign, which had whipped up racial tensions in a country desperately trying to recover from its
tumultuous past, had been offensive and inappropriate. The Sydney Morning Herald reports that it confessed that
‘work was being done which goes against the very core of our ethical policies’. The company apologised, fired a
partner and suspended another partner and two other employees. At the same time, however, the company did
not spell out in detail how it may have controlled the Twitter bots and the crude images circulated on Twitter,
nor did it respond to a request to clarify its role. The ‘White Monopoly Capital’ campaign was widely seen as
intended to deflect criticisms from President Jacob Zuma and the Gupta family, which has been accused of using
corrupt influence to get favourable government deals. The family denies any wrongdoing. A Gupta-owned
company, Oakbay, had hired a Bell Pottinger partner, Victoria Geoghegan, to plan the spin campaign. According to
leaked e-mails, Geoghegan met with the President's son, Duduzane Zuma, a close Gupta business associate, in
January 2016 after outlining a $850 000 campaign plan via e-mail. It included using an activist group to tweet and
agitate about ‘economic apartheid’. Bell Pottinger would generate material to ‘illustrate the apartheid that still
exists’.

Leaked e-mails also reveal that Bell Pottinger seems to have side-stepped Wikipedia regulations and has been
able to edit entries about the Gupta family. Geoghegan last year e-mailed a draft of ‘new content for the Gupta
family’s Wikipedia page’ to a Gmail account called ‘Team Media’. A TimesLIVE report notes that this e-mail
account was apparently created by Bell Pottinger for the Gupta company Oakbay. It appears the PR firm wanted an
Oakbay employee to edit the Wikipedia page, rather than Bell Pottinger, which has been flagged by Wikipedia for
unethical behaviour.

The Twitterati has come to the defence of SA’s democracy, outing fake pro-Gupta accounts. The software-run
accounts – known as Twitter bots – have been used to promote the ‘White Monopoly Capital’ narrative. A
TimesLIVE report notes that many have been shown to have been created in India. The accounts have been
singing the praises of various pro-Gupta supporters and harassing journalists reporting on the embattled family.
Many of the Twitter accounts have been shown to be fake. Eyewitness News reporter Barry Bateman is just
one of the reporters targeted by the bots‚ picking up 500 new fake followers daily. Bateman was forced to lock his
account to protect it.

With about R330bn in revenue last year, German software multinational SAP should have all the expertise it needs
to close major deals. Instead, the #GuptaLeaks scandal reveals that the world’s third-largest software company is
not above calling in help from the politically connected, risking contravention of international anti-bribery laws.
Scorpio and amaBhungane revealed that in August 2015, SAP signed a ‘sales commission agreement’ with a small
Gupta-controlled company that specialises in selling 3D printers. A report on the News24 site notes that the terms
suggest a thinly-disguised kickback arrangement: If the Gupta company were the ‘effective cause’ of SAP
landing a Transnet contract worth R100m or more, it would get 10%. Last month, amaBhungane and the Mail &
Guardian had revealed how telecoms firm Neotel agreed to pay letterbox company Homix R104m in what were
also termed ‘commissions’ – clearly kickbacks – to land Transnet contracts.



In another linked and alarming development, SARS is spying on its staff’s e-mails to catch any that are sent to
media organisations. The blanket monitoring which has been going on for more than a year includes computers‚
cell phones and the transmission of e-mails‚ SMSes and WhatsApp messages and is conducted by a specialised
team within SARS’ IT department. The monitors are tasked with looking for and flagging staff e-mails which contain
certain keywords and which are sent to the e-mail domains of several media houses. According to documents The
Times says it has seen‚ media houses whose e-mail addresses are not monitored are those belonging to the
embattled Gupta family. These include The New Age and ANN7. The monitoring‚ SARS sources claim‚ is on the
instruction of senior management. SARS spokesperson Sandile Memela said the monitoring fell within the bounds
of the organisation's policies but staff representatives feel the monitoring goes too far. Khaya Xaba‚ spokesperson
for the National Education‚ Health and Allies Workers Union‚ one of two unions which represent SARS employees‚
said they were opposed to any ‘illegal’ acts or the unwarranted monitoring of employees’ e-mails, describing it as
‘an invasion of privacy’. Kenneth Coster, of Webber Wentzel attorneys, said provided an employee has
acknowledged that their e-mails may be monitored‚ an employer was permitted to do so. He said what was
interesting was how SARS determined which keywords relating to the media should be monitored. ‘While
employers may be permitted to monitor staff e-mails‚ it should do so fairly and objectively. What should be
monitored for one‚ should be monitored for others,’ he is quoted as saying.


	#GuptaLeaks scandal batters SA
	#GuptaLeaks scandal batters SA


